EU verwatert weer een klimaatvoornemen: fossiele auto blijft nog wat

Ro(n)kende autoHet zat er natuurlijk aan te komen. Had de Europese Unie tot de jongste verkiezingen van het Europarlement op het gebied van milieu en klimaat een vooruitstrevende ambitie, maar sedertdien sneuvelt het een na het andere klimaatmaatregel of wordt die omgezet in een sterk verwaterde versie. Nu wordt ook het besluit om vanaf 2035 geen nieuwe fossiele auto’s meeer toe te laten afgezwakt, mede onder druk van de, vooral Duitse, autoindustrie. Auto’s hoeven niet 100% ‘fossielloos’ te zijn , maar 90% is ook goed. Hoe dat berekend wordt weet ik(=as) niet. Voor mij zijn alle auto’s extreem belastend voor een gezonde planeet.
https://www.lemonde.fr/international/article/2025/12/16/automobile-l-ue-renonce-au-tout-electrique-pour-2035-et-autorise-une-part-limitee-de-voitures-thermiques_6658185_3210.html
De Eurocommissaris voor industriële strategie en welvaart Stéphane Séjourné, prees (godbetert;as) de pragmatische aanpak van de EU ten aanzien van de ‘moeilijkheden’ waarmee de autoindustrie wordt geconfronteerd. “Het doel blijft hetzelfde”, stelde ze. “De ​​flexibiliteit is in feite een pragmatische realiteit gezien de steun van de consument en de moeilijkheden waarmee fabrikanten te maken hebben om tegen 2035 100% elektrische voertuigen op de markt te brengen.”

Het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035 was een vlaggenschipmaatregel van de Europese Groene Akkoord, bedoeld om de EU te helpen haar doelstelling van koolstofneutraliteit in 2050 te halen.

https://www.lemonde.fr/international/article/2025/12/16/automobile-l-ue-renonce-au-tout-electrique-pour-2035-et-autorise-une-part-limitee-de-voitures-thermiques_6658185_3210.html

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *