Vloeibaar aardgas heeft een broei-kasgasvoetafdruk die, als ver-werking en vervoer worden meegenomen, 33% slechter is dan steenkool, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Toen Europa van het Russische gas af moest (wegens eigen aan Rusland opgelegde sancties vanwege de inval in Oekrïne) zijn veel landen, ook Nederland (deels) overgestapt op vloeibaar aardgas, vooral uit de VS. Daar knapt het klimaat niet echt van op, zo blijkt maar weer eens.
“Aardgas en schaliegas zijn beide slecht voor het klimaat. Vloeibaar aardgas is nog erger”, zegt Robert Howarth van de Cornelluniversiteit.
Het onderzoek ging over vloeibaar aardgas uit de VS. “LNG wordt (in de VS; as) gemaakt uit schaliegas en om het te maken moet je het onderkoelen tot vloeibare vorm en het vervolgens in grote tankers naar de markt transporteren. Dat kost energie.” De uitstoot van methaan en koolstofdioxide die vrijkomt tijdens de winning, verwerking, transport en opslag van vloeibaar aardgas is volgens hem goed voor ongeveer de helft van de totale broeikasgasvoetafdruk.
Over een periode van twintig jaar is de -voetafdruk van LNG een derde groter dan die van steenkool, rekening houdend met het broeikaseffect van methaan en kooldioxide. Zelfs op een tijdschaal van honderd jaar – een ‘vergevingsgezindere’ schaal dan twintig jaar – is de koolstofvoetafdruk van vloeibaar aardgas gelijk aan of zelfs groter dan steenkool, stelt de hoogleraar.
Grootste LNG-exporteur
De bevindingen hebben gevolgen voor de LNG-productie in de VS, de grootste exporteur ter wereld, nadat het land in 2016 een exportverbod had opgeheven. Bijna de gehele stijging van de aardgasproductie sinds 2005 is afkomstig van schaliegas. Het vervloeiingssproces – waarbij het gewonnen aardgas wordt gekoeld tot -145°C – maakt het gemakkelijker om aardgas te vervoeren met tankers.
Dat brengt milieukosten met zich mee. De schepen met twee- of viertaktmotoren die vloeibaar aardgas vervoeren, hebben een lagere CO2-uitstoot dan stoomschepen. Tijdens het vervoer kan echter ook methaan (belangrijkste deel van aardgas) ontsnappen, dat een veel heftiger (80x) broeikasgas is dan kooldioxide. Daarom stoten de moderne LNG-tankers met twee- en viertaktmotoren per saldo meer broeikasgassen uit dan die tankers die door stoom worden aangedreven.
Tijdens de vloeibaarmaking van aardgas komt er veel methaan vrij, bijna 8,8% van het totaal gemeten in CO2-equivalenten. De methaanuitstoot van tankers varieert van 3,9% tot 8,1%, afhankelijk van het schip.
“Bijna alle methaanemissies vinden plaats als je schaliegas wint en vloeibaar maakt”, zegt Howarth. “Dat gebeurt alleen maar om het vloeibare aardgas op de markt te krijgen. Vloeibaar aardgas zal altijd een grotere klimaatvoetafdruk hebben dan aardgas, ongeacht de veronderstellingen dat het een brugbrandstof is.”
Bron: Science Daily