In Californië maar ook in andere Amerikaanse steden en staten wordt de speelruimte van de auto ingeperkt. Dat is opmerkelijk in een land waar de auto wordt gezien als een eerste levensbehoefte en waar de automaatschappij is uitgevonden. Op diverse plaatsen worden faciliteiten zoals parkeerruimtes omgebouwd of anderszins gebruikt, schrijft het Amerikaanse blad Wired. In Californië maken ze nu korte metten met zogeheten parkeerminima.
Parkeerruimtes in Amerika zijn grijs en rechthoekig. Tezamen vormen ze een oppervlak van bijna 13 000 km2, ongeveer zoveel als Montenegro beslaat. Zo langzamerhand lijkt er ook in een autodom land als Amerika het besef door te dringen dat die autofaciliteiten niet goed voor een samenleving zijn en ook het klimaat niet helpen.
Meer nog dan in de lage landen was de auto in de VS de factor die de vorm en de uitbouw van steden bepaalde. In Los Angeles (heb ik me laten vertellen; as) kun je als voetganger zelfs helemaal niet uit de voeten. In Californië, op klimaatgebied vaak haantje de voorste in de VS, tekende gouverneur Gavin Newsom een (staats)wetsvoorstel dat lokale overheden verbiedt parkeerplaatsen verplicht te stellen in de buurt van haltes van het openbaar vervoer. Daarmee, stelde hij, zouden twee vliegen in een klap geslagen worden: vermindering van de broeikasgasuitstoot en meer ruimte voor dringend noodzakelijke, betaalbare woningbouw.
Californië is daarmee voortrekker. Verscheidene steden in de VS zijn echter hetzelfde van plan zoals Anchorage, de hoofdstad van Alaska, het Amerikaanse Cambridge bij Boston (en thuisbasis van MIT) en Nashville. “Die parkeereisen hebben steden vermoord”, zegt klimaateconoom Gernot Wagner. Daardoor zien Amerikaanse steden er volgens hem van bovenaf uit alsof ze gebombardeerd zijn. Verdwijning van die absurde eis noemt hij een hele stap.
Elders, zoals in New York, zijn de maatregelen geleidelijker doorgevoerd door de parkeerruimte in te perken. Daarvoor in de plaats zouden winkels huizen en restaurants zijn gekomen.
280 miljoen auto’s
Amerika heeft 280 miljoen auto’s op iets meer dan 330 miljoen inwoners. De parkeereisen zijn gemiddeld een parkeerplaats voor een woning en een voor elke 28 m2 bedrijfsruimte en voor elke 9 m2 restaurant. Dat betekent per saldo dat er volgens schattingen voor elk van die 280 000 000 auto’s tussen de drie en zes parkeerplaatsen zijn. Vaak is er in Amerikaanse steden meer ruimte voor parkeerplaatsen dan voor woningen.
In Californië schijnt het nog erger te zijn. In groter San Francisco zouden zo’n 15 miljoen parkeerplaatsen zijn, zo’n vijfde van het landoppervlak van die stad en omgeving. In Los Angeles zou zelfs 40% van het oppervlak bestaan uit (auto)wegen en parkeerruimte. Alleen al de parkeerruimte daar heeft een oppervlak van negen keer Manhattan (87,5 km²). Het is een beginnetje, meer ook niet.
Bron: Wired