Volgens de vereniging van ov-reizigers Rover zou de Europese Unie het voortouw moeten nemen in het terugdringen van het luchtverkeer en de bevordering van het treinvervoer. In een manifest heeft Rover zich gericht tot de Nederlandse kandidaten voor het Europarlement om zich daar sterk voor te maken. Roverdirecteur Freek Bos overhandigde dinsdag het manifest aan oud-Kamervoorzitter Khadija Arib, als voorzitter van de in 2023 opgerichte Maatschappelijke Raad Schiphol.
Rover vindt dat de trein de belangrijkste reisvorm dient te worden in het grensoverschrijdende verkeer in de EU. Volgens het Groene Akkoord van de Unie zou die doelstelling in 2050 moeten zijn gehaald, maar Rover vindt dat al in 2030 een duidelijk verschuiving van vliegtuig naar trein zichtbaar zou moeten zijn.
Rover wijst er op dat de de spoorsector in Europa een enorme achterstand heeft op de luchtvaart als het gaat om zaken als boeken, reiszekerheid, internationale regelgeving en infrastuctuur. De ov-bedrijven hebben volgens de reizigersvereniging te maken met een wirwar aan nationale regels voor infrastructuur en reizigersvervoer. Ook zouden de machtsposities van de Deutsche Bahn en de Franse SNCF de grootste belemmering vormen voor de trein als reëel alternatief voor het vliegtuig.
Actievere rol EU
“Het wordt tijd dat de Europese Unie in het belang van reizigers en het klimaat een veel actievere rol opeist in het spoordossier om deze eng-nationale blokkades op te ruimen. Er is een Europese aanpak nodig om reizigers voor grensoverschrijdend vervoer in grote getale te laten kiezen voor de trein in plaats van het vliegtuig”, aldus Rover. De vereniging vraagt de EP-kandidaten zich voor de verkiezingen op 6 juni uit te spreken voor dit hun plan.
Bron: Rover