
Donald Trump dreigde landen met sancties als ze instemden met kooldioxidebelasting voor schepen… (afb: WikiMedia Commons)
Met fiks pakket aan handels- en visumdreigementen blokkeerde de regering-Trump, gesteund door onder meer Saoedi-Arabië en Rusland vrijdag de invoering van een wereldwijde maatregel die een broeikasgasbelasting aan de scheepvaartsector zou opleggen als ze de broeikasgasuitstoot van hun schepen niet beneden een bepaalde drempel konden/wilden verlagen. De maatregel was in april voorlopig aangenomen met de steun van de leidende scheepvaartlobby en de meeste bondgenoten van Amerika, waaronder Groot-Brittannië, Canada, de Europese Unie en Japan. Ook China steunde de maatregel. Het voorstel tot uitstel werd nipt aangenomen met 57 tegen 49 stemmen, terwijl andere landen afwezig waren of zich onthielden.
Landen die in Londen bijeenkwamen bij de Internationale Maritieme Organisatie, een organisatie van 176 landen onder de paraplu van de Verenigde Naties, zouden vrijdag definitief stemmen over een maatregel die vrachtschepen verplicht hun broeikasgasuitstoot tot een bepaalde uitstoot drempel te verlagen of een heffing te betalen. De Verenigde Staten, gesteund door Rusland en Saoedi-Arabië, drongen aan op uitstel van de invoering met een jaar. Daar waren vooral olieproducerende landen voor uitstel.
De regering-Trump uitte een reeks dreigementen om landen ervan te weerhouden voor de maatregel te stemmen, waaronder visumbeperkingen en extra kosten voor schepen onder Amerikaanse vlag die Amerikaanse havens aandoen. Trump zou met die dreigementen verschillende landen van mening hebben doen veranderen. Voorafgaand aan de vergadering gaven nog 63 landen aan de maatregel te steunen.
Trump zei donderdag dat hij verontwaardigd was dat de organisatie een CO2-belasting op de wereldwijde scheepvaart overwoog. “De Verenigde Staten zullen deze wereldwijde, groene, nieuwe belasting op zwendel op de scheepvaart niet tolereren en zullen zich er op geen enkele manier aan houden”, schreef hij in een bericht op sociale media.
In een gezamenlijke verklaring van vorige week zeiden minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio, minister van Energie Chris Wright en minister van Transport Sean Duffy dat de Verenigde Staten antitrustonderzoeken overwegen naar landen die de maatregel steunen en schepen die in die landen geregistreerd staan, blokkeren in Amerikaanse havens.
Netto nul
De uitgestelde (?) maatregel vereist dat schepen vanaf 2028 hun CO2-uitstoot geleidelijk verminderen, anders riskeren ze financiële sancties. Volgens de IMO is de scheepvaart verantwoordelijk voor bijna 3% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.
Een woordvoerder van VN-baas António Guterres noemde het een gemiste kans voor lidstaten om de scheepvaartsector op een duidelijk en geloofwaardig pad naar netto nuluitstoot te zetten. Ook de Internationale Scheepvaartkamer, die meer dan 80% van de wereldvloot vertegenwoordigt, uitte zijn teleurstelling. “De sector heeft duidelijkheid nodig om de investeringen te kunnen doen die nodig zijn om de maritieme sector te ontkolen”, aldus secretaris-generaal Thomas Kazakos in een verklaring.
Bronnen: New York Times, phys.org