Hoe duurzaam is mijn bedrijf, vroeg de Spaanse graaf

Teresa Sánchez

Teresa Sánchez (afb: UPM)

Met het woord duurzaam wordt veelvuldig gesjoemeld. Vooral bedrijven hebben er een handje van hun producten ‘duurzaam’ of ‘klimaatneutraal’ te noemen, zoals de organisatie van het WK-voetbal, maar zijn dat vaak allesbehalve. Nu hebben onderzoekers van de TU in Madrid een methode ontwikkeld aan de hand waarvan een organisatie kan bepalen hoe ‘duurzaam’ die is.Duurzaamheid betekent dat je (organisatie) op een evenwichtige manier rekening houdt met de drie aspecten van duurzaamheid: ecologie en de sociale en economische zaken. Maar organisaties staan ​​niet alleen voor de uitdaging om duurzaam te zijn ze moeten dat streven ook effectief kunnen overbrengen om hun (potentiële) consumenten aan te spreken.
De  Polytechnische Universiteit van Madrid (UPM) heeft in samenwerking met het Ibero-Amerikaanse Secretariaat-Generaal SEGIB een studie verricht om te beoordelen hoe bedrijven communiceren over duurzaamheid via hun digitale uitingen. Op basis van de gehanteerde methodiek concluderen de onderzoekers dat de communicatie die in bedrijven wordt gevoerd niet altijd goed aansluit bij hun strategie. Vaak schiet het bedrijf te kort of, veel vaker, overdrijft het.
De onderzoeksters rond Teresa Sánchez van de onderzoeksgroep Duurzame Organisaties hebben een methode ontwikkeld, waarmee snel en goedkoop kan worden vastgesteld of de organisatie op de goede, duurzame weg is. De methode levert ook aanbevelingen om de duurzaamheidsprestaties te verbeteren.
Sánchez: “Vandaag de dag moet je niet alleen duurzaam zijn, maar er ook zo uit zien. De houding van een verbruiker wordt eerder beïnvloed door de informatie hoe een bedrijf zijn ecologische en sociale problemen aanpakt, dan door de producten en diensten van een bedrijf (Is dat zo?; as).” Volgens haar geeft de methode daarbij houvast. Daarmee worden de zakelijke webpagina’s van een bedrijf automatisch beoordeeld. Ook wordt een analyse aangeboden om het ondernemingsplan op duurzaamheid door te lichten, zo stelt de hoogleraar.

Woordenboek

In een bijgeleverd ‘woordenboek’ worden 354 begrippen en 933 varianten behandeld. Dat wordt gratis meegeleverd. Het systeem is uitgeprobeerd bij tien bedrijven uit diverse sectoren van het bedrijfsleven in Latijns-Amerika, die waren uitverkoren door SEGIB.
Aan de hand van die methode kan de staat van de duurzaamheid van een bedrijf worden bepaald en kan een diagnose worden gesteld of en waar het verkeerd gaat, stellen de onderzoeksters. Daarbij zou het bedrijf zich dicht bij de werkelijkheid dienen te houden, vinden ze (een tikje overbodig). “Echt duurzame bedrijven stellen zichzelf voortdurend de vraag of ze het wel goed doen en waar hun zwakke punten liggen”, zegt ze. Klein probleempje is voor de ondernemers in de lage landen dat de methode in het Spaans is verwoord.

Bron: Alpha Galileo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *