Auto’s verkopen weer: hoe groter hoe meer….

Mercedes-suv

Een elektrisch zwaargewicht van Mercedes

Ach en wee klaagden autofabrieken en economiepagina’s van kranten toen in de coronajaren de verkoop van auto’s terugliep. Alhoewel, dat gold niet voor de zware modellen, de pooierbakken (ook wel suv’s genoemd). Om de wereld niet naar de gallemiezen te helpen moeten we zuinig zijn met energie, grondstoffen enz, maar autorijders hebben daar schijt aan. Alle sufferdjes bij elkaar stoten meer broeikasgassen uit dan het Verenigd Koninkrijk en Duitsland bij elkaar, meldt Futura-Sciences, en zou daarmee, ware het een land, op de zesde plaats van de lijst van grote broeikasgasuitstoters staan.In 2012 was elke vijfde nieuwe auto in de een zwaargewicht van zo’n 2000 kg, in 2022 bijna de helft (46%). Vooral de Amerikanen houden, maar dat is altijd al zo geweest, van grote auto’s, maar ook de Europeanen kopen steeds vaker een zwaargewicht.
In 2022 waren die 330 miljoen pooierbakken, volgens het Internationale Energieagentschap ‘goed’ voor een broeikasgasuittoot van 1 miljard ton kooldioxide (de uitstoot van Duitsland en het VK bij elkaar, dus). Die toegenomen populariteit van die zwaargewichten zal ook een verhogend effect op de brandstofprijzen hebben en op het stroomnet als ze elektrisch zijn.

Autodom

Om de een of andere idiote reden achten autorijders (en dus ook politici) elektrische auto’s goed voor het klimaat. Er zijn zo’n 400 modellen, waarvan meer dan de helft (55%) zo’n zwaargewicht is. Autofabrikanten in Duitsland verklaarden vorig jaar dat de kleine e-wagen niet rendabel zou zijn (ik kan het bericht helaas niet meer vinden).
Grotere auto’s kosten meer grondstoffen, meer accu’s enz. Wanneer zou het licht in die leeghoofden doordringen: het autodom is een plaag voor milieu, klimaat en mensheid.

Bron: Futura-Sciences

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *