Warmtepiek in 2023 mede veroorzaakt door ‘schonere’ schepen?

Ammoniakboot

Schepen schakelen steeds meer over op minder vervuilende brandstoffen zoals ammoniak (in dit geval (afb: transport-online.nl)

Het lijkt er op dat de onverwacht piek in de temperatuur in 2023 deels een gevolg is van de lagere sulfaatemissies van schepen sedert 2020, stellen Daniele Visioni en Ilaria Quaglia van de Cornelluniversiteit.Die warmtepiek zou niet mogelijk moet zijn en sommige mensen helden al over naar het idee dat de aardopwarming versnelde, stelt Visioni. De vermindering van de sulfaatdeeltjes die door schepen worden uitgestoten bij verbranding van scheepsolie zou een deel van de verklaring zijn.
Die deeltjes vormen condensatiepunten voor water en zorgen daarmee voor de vorming van in de lagere atmosfeer die zonlicht weerkaatsen. Zo leidt, zoals vaker opgemerkt, verbetering van de luchtkwaliteit soms ook tot negatieve gevolgen voor het klimaat.Volgens ouder onderzoek zou dat effect echter klein zijn maar Visioni en Quaglia moesten op basis van rekenmodelberekeningen aannemen dat dat effect groter is dan eerder gedacht.
De internationale scheepvaartorganisatie IMO besloot in 2014 te streven naar schonere, minder zwavel bevattende scheepsbrandstof. Het heeft (dus) even geduurd voor dat besluit een praktisch vervolg kreeg (zwavelarme scheepsbrandstoffen zijn namelijk duurder). Maximaal mocht die brandstof nog maar 0,5% zwavel bevatten, in plaats van 3,5%.

De twee onderzoekers bekeken de maandelijkse temperatuurafwijkingen in de wereld in de periode 2020 tot en met 2023. Ze verwijderden de bijdrage van broeikasgassen en de seizoensgebonden invloeden en konden zo uit die gegevens de invloed van de bijdrage van de scheepvaart destilleren. Volgens de rekenmodelberekingen zou de ontzwaveling van de scheepvaart hebben geleid tot een aardopwarming van 0,08°C.

Noodzaak ‘ontzwaveling’

Het tweetal wil daarmee niet zeggen dat we daarom maar moeten stoppen met de ‘ontzwaveling’ van de scheepvaart. “Verbetering van de luchtkwaliteit komt onmiddellijk. Daar is iedereen voor”, zegt Visioni. “De les is hier dat je bij het nemen van beslissingen vaak moet afwegen. We verminderen de luchtvervuiling meer dan tien jaar geleden voorspeld. De discussie moet veel opener zijn. Het betekent dat de noodzaak voor uitstootvermindering zelfs nog groter is (dan we eerder dachten; as).”

Bron: phys.org

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *