Het lijkt mogelijk mensen uit de de auto te krijgen

Stafvervoer universiteit Canterbury

Stafvervoer universiteit Canterbury (N-Zl) (afb: uit rapport univ. van Canterbury)

Alle auto’s de wereld uit, te beginnen uit de steden. Dat lijkt me een prima om te bouwen aan een leefbare, duurzame wereld. Probleem is hoe krijg je al die verslaafden uit die energie-, materialen-, ruimte- gezondheidverspillende en milieuverpestende machines (je leest het, ik=as ben geen autoliefhebber)? Simon Kingham  en Matt Morris van de universiteit van Canterbury (N-Zl) denken dat het mogelijk is met de juiste plannen en het juiste beleid, maar welke politicus durft dat aan?Over de hele wereld, zo stelt het tweetal in/op the Conversation, zouden mensen aangemoedigd worden om te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te reizen in plaats van met de auto (ik merk daar in Nederland niet zo veel van; as). Waarom ze dat zouden moeten doen heeft te maken met de klimaatverandering, vervuiling, verkeersopstoppingen, kosten voor de infrastructuur en met gezondheid en welbevinden. Dat heeft in Nieuw-Zeeland nog niet veel opgeleverd en ook elders in de wereld niet, durf ik=as wel te beweren. Algemeen wordt de elektrische auto, geheel ten onrechte, gezien als een maatregel in de strijd tegen de klimaatontwrichting.
Volgens de twee heeft dat te maken met het ontbreken van samenhangend beleid. Dat moet dus anders vinden ze en ze wijzen daarbij op het vierjaarlijkse verkeersrapport van hun eigen universiteit, dat vooral gaat over de gewoontes en meningen van staf en studenten van de Nieuw-Zeelandse universiteit. Die zou dit jaar een optimistisch beeld schetsen.

Studentenvervoer univ. van Canterbury

Studentenvervoer universiteit van Canterbury (N-Zl) (afb: rapport univ. Canterbury)

De universiteit ligt 4 km van het centrum van Christchurch, een stad met 400 000 inwoners en daarmee de grootste van het land. De universiteit heeft 24 000 studenten en 6000 stafleden. Gemiddelde reizen er per dag zo’n 15 000 mensen van en naar de universiteit.
In de jaren ’80 en ’90 gingen er steeds meer per auto naar de universiteit en huiswaarts. Sedertdien is de universiteit bezig geweest mensen naar groenere vormen van verplaatsen te verlokken zoals te voet, per fiets, ov of via autodelen.  Sedert 2020 zou het autogebruik zijn afgenomen: nu komt nog 38% daarmee naar de campus, 21% kwam fietsend, 20% lopend en 15% met het ov.

E-fiets

De staf fietste meer, vooral op een e-fiets. Studenten gebruikten de auto veel minder en kwamen (en gingen) vooral met de bus. Dat had volgens het rapport vooral te maken met de effectiviteit van het vervoersbeleid.
De stad is verantwoordelijk voor de wegen (inclusief fietspaden). Er is vooral geïnvesteerd in fietsinfrastructuur, met name rond belangrijke fietsroutes. Dat heeft als gevolg een groeiend fietsgebruik te zien gegeven. ook naar de universiteit. Ook het ov heeft geïnvesteerd vooral in goedkoop vervoer. Dat heeft geleid tot meer ov-gebruik. Probleempje is echter dat de kortingen voor onder-de-25 weer worden afgezwakt. Om korting te krijgen, moeten studenten nu een aparte ‘gemeentedienstkaart’ aanvragen. Ook zullen de bustarieven medio 2025 stijgen.

Ook de universiteit heeft verschillende maatregelen genomen zoals de invoering van betaald parkeren, de bouw van fietsenstallingen.
De mens uit de auto krijgen kan dus wel, maar dan is er een samenhangend beleid nog, stelt het tweetal, met een goede samenwerking tussen de diverse belanghebbenden

Bron: phys.org

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *