Al langer is er sprake van moderne zeilschepen die de scheepvaart minder milieu- en klimaatbelastend moeten maken, maar dan ging het om vaak futuristische ontwerpen. De Franse onderneming TOWT heeft nu de eerste van de bestelde acht vrachtzeilboten in gebruik genomen, ‘Anemos’ (Grieks voor wind) gedoopt. Die ziet er nogal conventioneel uit. Op 5 en 6 augustus is de ‘Anemos’ van de werf Piriou in het Bretonse Concarnau naar thuishaven Le Havre gevaren. De ‘Anemos’ zou 90% minder kooldioxide veroorzaken dan een fossiel aangedreven vrachtschip.
Het, naar verluidt, momenteel grootste vrachtzeilschip maakt zijn ‘maagdenreis’ over de Atlantische Oceaan. Het schip is op 20 augustus uit Le Havre vertrokken en wordt met 1000 ton vracht (vooral luxeproducten zoals wijn, cosmetica en sterke drank) op 3 september in New York verwacht. Eind dit jaar volgt de tweede oplevering in de reeks: de ‘Artemis’, de Griekse godin van, onder veel meer, de jacht.
Elk schip is tachtig meter lang, heeft twee masten en zal 1100 ton vracht vervoeren. Per jaar gaat elk schip tot 20 000 ton goederen vervoeren, denkt de Franse reder. Tegen 2028 verwacht TOWT een jaaromzet te hebben van € 60 miljoen met een capaciteit om jaarlijks 200 000 ton te vervoeren. In 2050 zou de vloot uit 500 schepen moeten bestaan.
3000 m2 zeil
Elk schip heeft bijna 3000 m2 zeil en kan snelheden van ongeveer 10 knopen bereiken. Er zou veel belangstelling van verladers bestaan. Naast vracht zullen de schepen tot twaalf passagiers kunnen vervoeren en met een bemanning van zeven personen werken. Het bedrijf wil ook nieuwe routes openen met speciale schepen naar Azië, Afrika en Zuid-Amerika.
Bronnen: New Scientist, zeilpost.info