De zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen, die in 2015 werden gelanceerd door de Verenigde Naties, richten zich op de urgentste problemen in de wereld, van klimaatactie tot een einde aan de armoede. Deze doelen zijn centrale pijlers in wereldwijde beleidsdiscussies en zijn een modewoord geworden voor bedrijven die graag hun toewijding aan sociale en ecologische duurzaamheid willen tonen. Volgens onderzoeksters rond Rebecca Piekkari van de universiteit van Aalto zouden veel bedrijven misbruik maken van de VN-doelen. Die worden volgens hen vaak gebruikt om de eigen, bestaande praktijken te versterken.Bedrijven kunnen het VN-raamwerk, de logo’s en de kleuren van de de duurzame ontwikkelingsdoelen vrijelijk gebruiken in hun communicatie zonder dat iemand er op toeziet of ze die ook daadwerkelijk nastreven. Dit betekent dat ze die gemakkelijk kunnen misbruiken als een signaal van goede bedoelingen zonder ze serieus te hoeven nemen, stellen de onderzoeksters.
Die hebben eens onderzocht hoe bedrijven deze doelen gebruiken. Ze deden onderzoek bij vier dochterondernemingen in Indonesië van multinationale ondernemingen uit Europa. Het bleek hun dat de onderzochte bedrijven de doelen gebruiken om relaties met politieke besluitvormers te versterken, beleidsdiscussies te beïnvloeden en hun eigen belangen te bevorderen onder de dekmantel van duurzaamheid en het algemeen belang.
Strategieën
De onderzoeksters zagen dat de bedrijven drie strategieën gebruikten: intersectorpartnerschappen, conflictbeheer en het opbouwen van lokale steun. Alle drie de strategieën hielpen bedrijven die in het buitenland actief zijn om nationalistische vooroordelen te verminderen, minder omkopingsverzoeken te ontvangen en hun relaties met gastregeringen te verbeteren.
Hoewel investeren in duurzaamheidsdoelen een beter alternatief is dan het betalen van steekpenningen kunnen deze strategieën ook negatieve effecten hebben, stellen de onderzoeksters. Zo kunnen politici hun macht behouden of versterken vanwege toegenomen bedrijfsinvesteringen.
Het gebruik van de duurzaamheidsdoelen door de particuliere sector moet zorgvuldig worden onderzocht, vinden de onderzoeksters. Ze stellen dat ook uit ander onderzoek is gebleken dat bedrijven investeren in initiatieven voor maatschappelijk verantwoord ondernemen om hun relaties met gastregeringen te verbeteren.
Manipulatie
Groenwassen, waarbij bedrijven hun milieu-inspanningen overdrijven of vervalsen, en de manipulatie van duurzaamheidsranglijsten zijn beide goed gedocumenteerde problemen, stellen Piekkari en de haren. Dat geldt ook voor het gebruik van duurzaamheidsclaims voor politiek gewin, zoals dit onderzoek aantoont, stellen de onderzoeksters. Volgens hen lopen de duurzaamheidsdoelen het risico om instrumenten te worden om de status quo te handhaven in plaats van een zinvolle verandering tot stand te brengen.
Bron: phys.org