Innovatieve waterstoftreinen staan in Duitsland in de remise…

Waterstoftrein van Alstom

De waterstoftrein van Alstom in Frankfort Centraal. Aan het uiterlijk ligt het niet… (afb: hochtaunuskreis.de)

In Duitsland werd veel verwacht van waterstoftreinen, maar inmiddels zijn die veelal door bussen vervangen. Het grote probleem zouden de brandstofcellen zijn die waterstof omzetten in elektrische energie. Bestuurders wijzen naar de Franse treinenbouwer Alstom aan als de kwaaie pier.
In Hessen waren ze opgetogen toen in december 2022 de eerste waterstoftreinen gingen rijden op spoor zonder bovenleidingen. 27 waterstoftreinen zouden de tot dan toe dienst doende dieseltreinen vervangen. Inmiddels rijden op de meeste trajecten nu bussen. Ook is op diverse lijnen een noodrooster opgesteld dat minstens tot december van kracht zal zijn.
Tot nu toe liep de voorbereiding toch al stroef doordat Alstom te laat leverde en doordat door technische en personeelstekort treinen uitvielen. Alle deelnemers aan het proces dragen mede schuld aan dit fiasco, maar de grootste makke zou toch de falende waterstoftechniek zijn, in het bijzonder de brandstofcellen. Volgens Landsraad Ulrich Krebs (CDU) zou de waterstoftechniek ‘fundamenteel onbetrouwbaar’ zijn. Hij zegt te spreken namens alle burgemeester in de kring Hochtaunus, waar de waterstoftreinen geacht worden te rijden. Krebs eist van Alstom dieseltreinen ter vervanging van de ‘vastgelopen’ waterstoftreinen.

Gebrek aan waterstof

Ook elders in Duitsland loopt het allesbehalve vlot met de waterstoftreinen. In Nedersaksen, waar de eerste waterstoftreinen in 2022 gingen rijden, kampen de spoorwegen met gebrek aan brandstof (waterstof dus). Elders in Duitsland worden dieseltreinen vervangen door accutreinen.
Ook in Groningen ging de komst van vier waterstoftreinen van Alstom niet door. Er zouden te veel aanpassingen moet worden gepleegd voor een relatief bescheiden investering, zo heet het. Overigens is daar de waterstoftrein nog niet helemaal uit beeld.

In 2020 vond er tussen Groningen en Leeuwarden al een proef plaats met een iLint waterstoftrein van Alstom. Spoorbeheerder ProRail was positief over de eerste proefritten met de Alstom Coradia iLint waterstoftrein. De proef heeft aangetoond dat deze innovatieve trein in de Nederlandse treindienst kan worden ingepast, aldus Prorail. Daar denken ze in Duitsland heel anders over.

Bron: der Spiegel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *