De E-auto zorgt alleen maar voor problemen; lithium, bijvoorbeeld

Scenario's lithiumverbruik VS

Lithiumverbruik in vier scenario’s voor VS. Rechts de ‘ov/wandel-variant’ (afb: rapport C+CP/UCD)

Zoals in dit blog al vaker geroepen is de elektrische auto allesbehalve een oplossing voor wat met recht de klimaatcrisis wordt genoemd. De e-auto is een probleem, maar in vrijwel alle klimaatdebatten en -plannen wordt de kwalijke rol van het autodom domweg verzwegen. Zelfs Milieucentraal noemt de elektrische auto groen.
Nu heeft de Britse krant the Guardian die ‘omerta’ (zwijgplicht bij de maffia) doorbroken. “Tegen 2050 kan de enorme behoefte aan lithium voor autoaccu’s leiden schadelijke uitbouw van de mijnbouw”, stelt de krant. Onder veel meer, voeg ik (=as) daar aan toe, maar het is een beginnetje van de ontmanteling van een mythe.
De wereldbehoefte zal in 2040 tot het veertigvoudige van nu stijgen, voor het overgrote deel bestemd voor e-auto’s. Hoe groter de auto, hoe meer lithium die nodig heeft om zich te verplaatsen en de trend lijkt alleen maar dikker en groter. Vervoer is momenteel de belangrijkste bron van broeikasgassen in de VS en de enige sector waar die uitstoot nog
Auto’s wegen nu al gauw 1000 kg en elektrische auto’s zullen dan weer enkele honderden kilo’s zwaarder zijn. Het zou zelfs zo’n vier- tot vijfhonderd kg zijn. Meer gewicht betekent meer energie om het voertuig te verplaatsen en bij dat gewicht tellen de inzittenden (in Nederland gemiddeld 1,16 persoon is pakweg 90 kg) nauwelijks bij mee.
The Guardian baseert zich op cijfers van uit een rapport van Climate+Community Project en de universiteit van Californië in Davis (UCD), waarin de toekomstige lithiumbehoefte en de problemen die daarmee samenhangen in autoparadijs Amerika zijn onderzocht.

Als de VS overstappen op elektrisch rijden dan zou daarvoor drie keer zoveel lithium nodig zijn (voor de accu’s) als nu in de hele wereld wordt gewonnen. Dat leidt tot vernieling van landschappen en ecosystemen en verdrijving van inheemse volkeren van hun geboortegrond.

Ov en lopen

De oplossing is volgens de opstellers van het rapport binnen handbereik. Ambitieuze plannen om te investeren in openbaar vervoer, ‘beloopbare’ steden (trottoirs zijn in veel Amerikaanse steden nagenoeg onbekende fenomenen), massale opwerking van afgedankte batterijen zou de behoefte aan lithium in 2050 met 90% verminderen.

Het is de vraag of je de Amerikanen uit hun auto krijgt. Daarin verschillen ze overigens weinig van de Europeanen, maar in Europese steden kun je vrijwel altijd van de ene kant van een stad naar de andere kant lopen (of fietsen).

Bron: the Guardian

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *