Kleine aanpassingen ov hebben grote effecten

Regiomove KarlsruheHet is nogal frustrerend maar vrijwel iedereen, in ieder geval in de rijke landen, doet alsof de auto onmisbaar is, terwijl die auto zorgt voor grote problemen op tal van fronten (waaronder het klimaat). Het openbaar vervoer is een alternatief, maar wordt door veel verstokte autoverslaafden gezien als bijzonder slechte keuze. Onderzoekers denken dat met slechts kleine aanpassingen het ov een stuk effectiever kan worden met als prettig en niet onbelangrijk effect dat daardoor het autogebruik afneemt (zou moeten afnemen).
“In tijden van klimaatverandering, hoge brandstofprijzen en het streven minder afhankelijk te worden van energie-import helpt elke autokilometer minder”, zegt Martin Kagerbauer van het verkeersinstituut van het KIT in Duitsland. Met haar Regiomove-project schiep de vervoersautoriteit van Karlsruhe (KVV) een netwerk van verschillende vervoersmogelijkheden dat ondersteund wordt door digitale toegankelijkheid, waardoor makkelijk te zien is op welke manier de reis kan worden gemaakt.
Zoals te doen gebruikelijk rekenden de onderzoekers een reeks scenario’s door om uit te vissen welke het beste voldoet aan de mobiliteitsvraag. Daar zou uit zijn gerold dat rit- en autodelen het gebruik van het ov kan vergroten, maar alleen als die in het hele gebied beschikbaar is. “Nu hebben maar maximaal 10% van de bevolking toegang tot die opties, afhankelijk van waar ze wonen”, zegt medeonderzoeker Tim Wörle. Dat zou met 20%-punten kunnen worden verhoogd als de deeldiensten ook buiten de stad beschikbaar zouden zijn. Kagerbauer: “Die nieuwe mogelijkheden mogen dan nog een kleine inbreng hebben in het totaal, maar het zijn extra reismogelijkheden zonder dat ze een auto hoeven hebben.”

Vooral winst

Volgens de berekeningen van de onderzoekers vormen die nieuwe (deel)mogelijkheden geen concurrentie voor het ov of andere milieu- en klimaatvriendelijker alternatieven (dan de auto; as) zoals fietsen. Integendeel zelfs. Wörle: “Het openbaar vervoer is nu verantwoordelijk voor zo’n 12% van de mobiliteit in groter Karlsruhe en dat zou licht toenemen door auto- of ritdelen. Dat geldt ook voor fietsen. Daarnaast zou verlaging van de reistijd van bussen en treinen met 10% het openbaar vervoer laten groeien met 6%.” Met als grote bonus dat het autoverkeer er zou verminderen, stellen de onderzoekers.

Bron: Science Daily

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.