Minstens drie kerncentrales nodig voor elektrisch rijden in Nederland

Nissan Leaf

Een elektrische Nissan Leaf


Veel mensen zien de elektrische auto als een (deel)oplossing voor het klimaatprobleem is, maar dat is een sprookje. In dit blog heb ik al eerder betoogd dat een auto (ook een elektrische) voor meer dan 90% energieverspilling is, aangezien meer dan 90% van de energie die nodig is om dat voertuig te bewegen wordt gebruikt om het voertuig zelf in beweging te brengen en te houden. Slechts minder dan 10% wordt gebruikt om mensen oid te vervoeren. Ik heb nu eens uitgerekend hoeveel kerncentrales er moeten draaien om alle 8,8 miljoen auto’s (stand 1 januari 2021) in Nederland te laten rondrijden.Resultaat: ten minste zo’n vier Doel-centrales in België met een vermogen van 2910 MW.

Ik heb voor die berekening de cijfers gebruikt waarop Bas van der Weerd op e-drivers.com komt voor auto’s in de compacte middenklasse (C-klasse). Als je weet dat lang niet iedereen in een C-autootje rijdt, dan kun je ervan uit gaan dat mijn berekening aan de lage kant is. Van der Weerd komt uit op een energieverbruik van 2845 kWu/jaar voor 13 000 km/jaar voor een C-klasse-E-auto zoals de Nissan Leaf of Kia e-Nero.
In Nederland rijden ten minste 8,8 miljoen auto’s rond (cijfer CBS 1 januari 2021). Die souperen dan per jaar zo’n 25 036 000 000 kWu op (is 25 036 000 MWu). In een gewoon jaar zitten 8760 u. Om die energie te produceren heb je dus een vermogen nodig van
2858 MW. Nou wil het toeval dat ze in Vlaanderen bij Doel vier centrales hebben staan. Die produceren gemiddeld zo’n 25 491 600 MWu per jaar (gebaseerd op cijfers Vlaamse overheid).
Om die energieverspillende elektrische auto’s te kunnen laten rijden zijn in Nederland alleen al zeker die vier kerncentrales in Doel nodig. Dan praten we niet over de verspilling van grondstoffen en de vernielingen die daarvan het gevolg zijn bij de winning en productie (8,8 miljoen maal zo’n 1000 kg), niet over de verspilling van ruimte en gezondheid. Zonder de e-auto zouden we onze klimaatdoelen fluitend kunnen halen (als er nog een paar andere zaken ook geregeld worden) en zouden we een hoop ruimte krijgen voor woningbouw….

arno schrauwers

2 gedachten over “Minstens drie kerncentrales nodig voor elektrisch rijden in Nederland

  1. Arno, ik ben het 100% met je eens dat ook elektrische auto’s niet goed voor het milieu zijn. Ook die gebruiken immers energie. Zowel om mee te rijden, en ze moeten natuurlijk ook gebouwd en gerecycled worden. En ook voor EV’s zijn grondstofen nodig, en 100% recyclen is ook een utopie. De transitie naar elektrisch rijden houdt ook in dat er duizenden en duizenden oplaadpunten moeten komen. Ook die moeten gebouwd en geplaatst worden. Sommige ook nog eens met grote bufferaccu’s… Kost ook allemaal grondstoffen en energie.

    Maar ik wil benadrukken dat die elektrische auto wel vele malen minder energie verbruikt dan een auto met verbrandingsmotor. Het rendement ligt immers veel hoger. Al die verspilde energie warmt de aarde ook op. Bovendien zou je elektrische auto’s ook bijna rechtstreeks met zonne- en windenergie kunnen opladen (en ook daar kleven inderdaad weer nadelen aan).

    Verder zou je ook kunnen overwegen wat beroerder is. Voor auto’s met verbrandingsmotor is een enorme (vervuilende, energievretende) infrastructuur nodig om olie in ‘Verweggistan’ uit de grond te pompen, naar Nederland te halen, daar te raffineren, op te slaan, nogmaals te vervoeren en weer op te slaan. Dan zijn die vier kerncentrales en een uitbreiding van het elektriciteitsnet best wel ‘clean’, mede omdat het transport van de energie nagenoeg ‘schoon’ kan. Blijft er nog een dingetje over: kernafval.

    De beste oplossing zit hem nog altijd in minder auto’s en minder rijden. Maar dat is toch iets wat wij maar heel moeilijk kunnen accepteren. Net als dat de thermostaat in de huiskamer echt wel op 18 ipv 20 graden kan. 😉

    • Je hebt kwaad en groter kwaad, inderdaad. Mij gaat het om die rare opmerkingen in veel kranten en op het web alsof e-auto’s een oplossing zouden zijn voor het klimaatprobleem. Puntje van aandacht is dat dat dingetje van jou (kernafval) een groot probleem vormt waarmee we ons nageslacht opzadelen. Je heb hartstikke gelijk dat we moeten consuminderen, maar wie heeft het er over? Kijk wat er in Limburg gebeurt: bos moet wijken voor het vergroten van een autofabriek. Klaar ben je.
      as

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *