Duitsland maar ook Italië liggen al jaren dwars bij het aanscherpen van milieuregels voor auto’s, vaak met succes. Nu proberen deze autolanden de uitbanning van de fossiele gestookte auto’s te vertragen. De EU wil dat vanaf 2035 geen nieuwe fossiele auto’s meer verkocht mogen worden (en dus ook niet gemaakt).
De Duitse minister van vervoer Volker Wissing (FDP)
stelt de maatregelen niet te steunen, nadat hij vergeefs gepleit had voor een uitzondering voor synthetische brandstoffen. De EU-landen hebben een voorlopig besluit genomen om de uitstoot van auto’s in 2030 met 55% terug te brengen te opzichte van 2021 en met 100% in 2035. Daarmee zouden nieuwe fossiele auto’s in dat jaar helemaal van de baan zijn.
Duitsland doet net of synthetische brandstoffen een groene oplossing zijn en pleitte voor een uitzondering voor die ook kooldioxide producerende brandstoffen. Volgens Wissing zouden synthetische brandstoffen in grote hoeveelheden moeten worden aangemaakt om aan de eisen te voldoen voor 2035, ook voor vrachtverkeer, schepen en vliegtuigen.
De opvatting van de liberale minister heeft tot nogal wat frictie geleid in de stoplichtcoalitie, waarin ook de Groenen zijn vertegenwoordigd die voor een totaal verbod zijn. Zo lijkt Duitsland in de EU steeds verder achterop te raken bij het verwezenlijken van de klimaatdoeleinden. Overigens wordt ook binnen de EU niet getwijfeld aan het ‘nut’ van auto’s.
Bron: ABC News