KLM gedaagd voor misleiding met Fly responsible-campagne

Uitspraak Reclamecodecommissie

Uitspraak van de Reclamecodecommissie (afb: schermafdruk reclamecode.nl)

Terwijl de Nederlandse regering aankondigt honderden miljoenen euro’s aan nieuw uitgegeven aandelen in Air France/KLM te spenderen, met als argument ’toegang tot informatie te houden’, daagt ClientEarth KLM voor de rechter vanwege misleiding in de ‘Fly Responsibly’-actie van de vliegmaatschappij. ClientEarth beschuldigt de KLM van ‘groenwassen’.
“Vliegen is een van de snelste manieren om de planeet op te warmen”, stelt de organisatie. “Klanten moeten geïnformeerd en beschermd worden tegen beweringen die anders suggereren.” Fossielvrij Nl had eerder al een brief gestuurd naar de moedermaatschappij Air France/KLM. Met de Vlieg verantwoordelijk-actie stelt de KLM voor dat het bedrijf bezig is met een duurzamere toekomst.
Volgens de KLM ligt het bedrijf op schema om op nettonuluitstoot in 2050 te komen. Dat zou onder meer verwezenlijkt worden door over te schakelen op waterstof als brandstof, elektrische vliegtuigen en het gebruik van synthetische kerosine (????; as) vanaf 2035. Volgens de klagers zijn dergelijke beweringen onhoudbaar en misleiden ze de klanten, hetgeen in strijd is met Europese regelgeving. Volgens de klagers is het doel onhaalbaar zonder het aantal vluchten te verminderen.

Nu of nooit

John White, advocaat van ClientEarth. “Het is nu of nooit om in actie te komen. Vliegmaatschappijen mogen niet concurreren met beweringen dat ze de klimaatcrisis bestrijden terwijl ze die in feite aanwakkeren. Net als de fossiele industrie wassen ze de boel groen om door te kunnen gaan met hun activiteiten. De luchtvaartsector gebruikt misleidende reclame om door te kunnen groeien. We hebben wetgeving nodig om daar eens en voor al paal en perk aan te stellen.” Daarbij komt dat slechts 1% van de wereldbevolking verantwoordelijk is voor de helft van alle klimaatvervuiling die de luchtvaart veroorzaakt.
De KLM zegt de brief van ClientEarth te hebben ontvangen en die te bestuderen.

Bron: the Guardian

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.