Minder lucht- en klimaatvervuiling door deelfietsen in Madrid

Deelfietsen Madrid

Deelfietsen in Madrid zouden goed zijn voor milieu en klimaat (afb: Polytechnische universiteit Madrid)

Deelfietsen worden steeds populairder in grote steden zoals Madrid om wendbaarder, duurzamer en milieuvriendelijker te worden. Alleen al in de hoofdstad heeft BICIMAD, de deelfietsdienst beheerd door het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (EMT), 7 735 fietsen verdeeld over 630 stations en meer dan 157 000 gebruikers, variërend van regelmatig tot zo nu en dan. Daar knapt het milieu en het klimaat van op, stellen onderzoekers van de TU Madrid: deelfietsen in Madrid voorkomen de uitstoot van meer dan 2 ton NOx en 1000 ton CO<sub2 per jaar.
“Ons onderzoek analyseert de invloed van fietsdelen op de CO2– en NOx-uitstoot in Madrid, waarbij ook rekening wordt gehouden met bestaande stedelijke mobiliteitspatronen in de hoofdstad en andere energiebesparende maatregelen”, zegt Manuel Uche. Het doel van het onderzoek was meervoudig: analyseren of fietsdelen daadwerkelijk bijdraagt ​​aan de verbetering van de luchtkwaliteit in de hoofdstad, een voorspellend model ontwikkelen op basis van de toepassing van een neuraal netwerksysteem op data van sensoren, de besparingen op energie- en emissies van vervuilende stoffen schatten, zowel nu als in de toekomst en gemeentebesturen een nieuwe middel bieden ter ondersteuning van duurzame mobiliteitsplanning.

De analyse maakte het ook mogelijk om wekelijkse patronen en tijdstippen te identificeren met de grootste positieve invloed op het milieu. Uche: “De meeste gebruikers van deelfietsen gebruiken ze voor korte ritjes, van maximaal 7 tot 15 minuten. Wat betreft de uren met de grootste emissiereductie, de uren waarop deze dienst het meest wordt gebruikt, is de meest significante gebruiksperiode tussen 7.00 en 21.00 uur, hoewel er ook twee significante piekmomenten zijn tussen 7.00 en 9.00 uur en tussen 13.00 en 15.00 uur, momenten waarop er ook een piekvraag is naar andere vervoerssystemen”, aldus medeonderzoeker Gonzalo Halcón.

De gegevens van het model zouden zeer nauwkeurig zijn en ook en compleet overzicht bieden van informatie die kan helpen bij de invoering van nieuwe mobiliteitsmethoden en -beleid. “Dit werk biedt een methodologie voor het beoordelen en anticiperen op de milieu-impact van duurzaam mobiliteitsbeleid. Het helpt stadsbeheerders bij het plannen van de uitbreiding van fietsinfrastructuur en het nemen van gegevensgestuurde beslissingen om vervuilende emissies te verminderen en de luchtkwaliteit in steden te verbeteren”, schrijven de onderzoekers.

Bron: Alpha Galileo

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *