Ter gelegenheid van de dag van de aarde heeft uitgerekend Google de wereld verrast met satellietfoto’s die de gevolgen van de klimaatverandering laten zien: van de inkrimping van de ijshoed op de Kilimanjaro, de bleking van het Groot Barrièrerif, de ontbossing in Duitsland en het smelten van het ijs op Groenland in de loop de eerste twintig jaren van deze eeuw.
Het 1200 km lange koraalrif voor de kust van Australië verliest zijn kleur. Volgens de Australische hoogleraar Lesley Hughes dient het koraalrif als symbool voor wat klimaatverandering teweeg kan brengen. “Onze fysieke en biologische wereld verandert voor onze ogen en dat benadrukken die beelden. Er is geen tijd te verliezen.” De massale verbleking in maart was de zesde waar vrijwel geen plek van het rif zich aan kon onttrekken.
Tussen 1977 en 2014 verloren de zuidelijke Alpen eenderde van het gebied van de ‘eeuwige’ sneeuw en die ontwikkeling gaat de laatste vijftien jaar steeds sneller. In de Italiaanse Alpen kwamen door smelt voorwerpen boven het ijs die daar lang verborgen waren gebleven zoals resten van soldaten die tijdens de eerste wereldoorlog daar het leven lieten.
De foto’s die de snelle achteruitgang laten zien staan in schril contrast met het filmpje dat Google maakte ter gelegenheid van de dag van de aarde, waar achtereenvolgende generaties steeds maar bomen planten. Volgens Google is dat als oppepper bedoeld om aan te geven dat kleine acties van mensen kunnen helpen.
Klimaatneutraal (?)
Alphabet, moedermaatschappij van Google, zegt sinds 2007 klimaatneutraal (?; as) te zijn en wil zijn datacentra in 2030 op hernieuwbare energie laten draaien. De grote vraag is daarbij natuurlijk hoe zinnig dat energieverbruik is. Onzinnigheid draaiende houden met hernieuwbare energie is en blijft verspilling.
In 2020 gebruikte Google 15,5 teraWattuur aan stroom, het meeste voor die datacentra. Dat is het equivalent van zo’n tienmiljoen Europese huishoudens. Google produceerde vorig jaar 40% minder afval, maar dat is nog steeds bijna 29 duizend ton. Het waterverbruik van het bedrijf nam toe. De cijfers voor 2021 zijn nog niet bekendgemaakt.
Bron: the Guardian