De klimaatvoet-afdruk van privévliegtuigen is van 2019 tot en met 2023 met 46% toegenomen en zal verder stijgen als de diverse overheden daar geen paal en perk aan stellen, zeggen de onderzoekers rond Stefan Kössling van de Linnaeusuniversiteit in Kalmar (Zwe). De broeikasgasuitstoot van die bijna 26 000 privévliegtuigen steeg aanmerkelijk rond het wk voetbal, de filmfestivals in Cannes en rond de klimaatbijeenkomsten (!).Privévliegtuigen verspillen een hoop energie en aangezien kerosine de belangrijkste vliegtuigbrandstof is vervuilen die naar verhouding ook het milieu en het klimaat het meest. Ze zijn dan ook een aanhoudend mikpunt van klimaatactivisten.
Privévliegtuigen veroorzaakten in 2023 15,6 miljoen ton CO2, zo berekenden Gössling en de zijnen. Dat is zo’n 2% van al het vliegverkeer. Daarmee ‘bedienen’ privévliegtuigen zo’n 0,003% van de wereldbevolking (256 000 mensen).
De onderzoekers bekeken vlieggegevens van 18,7 miljoen privévluchten, de overgrote meerderheid van de privévluchten van 2019 tot en met 2023. Rond de helft ging om vluchten van minder dan 500 km waarvan vele zonder passagiers. Hier wordt het vliegtuig als gemakkelijk alternatief voor de auto genomen, aldus de onderzoekers.
Tweederde van de privévliegtuigen heeft als thuisbasis de VS en de gemiddelde ‘waarde’ van een passagier is 123 miljoen dollar (ruim 110 miljoen euro). Er bleek een aanzienlijk verschil in brandstofverbruik per passagier. De Jetstar L-1329 van Lockheed had per passagier 576 gallon nodig voor een vluchtje van amper 50 minuten terwijl de Pilatus PC-12 76 gallons voor iets meer dan 6,5 uur verbruikte (een Amerikaanse gallon is ongeveer 3,8 liter).
Groei
De verwachting is dat het aantal privévliegtuigen zal toenemen van bijna 26 000 naar zo’n 35 000 in 2033 met een navenante stijging van de broeikasgasuitstoot. Volgens de onderzoekers zal privévliegen aan banden moeten worden gelegd, hoewel dat moeilijk zal zijn aangezien overheden niet echt geneigd zijn de rijken en machtigen der aarde aan te pakken.
Bron: phys.org