Gezond verplaatsen zou beloond moeten worden, vinden onderzoekers

autotirannie

De auto-cratie in beeld (afb: arno schrauwers)

Je gezond verplaatsen is economisch zo belangrijk dat dat zou moeten worden beloond, vinden onderzoekers rond Linus Mattauch van het klimaatverander-ingscentrum CCC in Berlijn. Die ‘beloning’ zou moeten bestaan aan het verhogen van de brandstofaccijns en de heffing van tol voor gemotoriseerde voertuigen in de stad, stellen ze.
“Wij berekenden dat het in aanmerking nemen van de gezondheidsvoordelen van lichaamsbeweging de optimale brandstofaccijns met 44% verhoogt in de VS en met 38% in Groot-Brittannië”, stellen de onderzoekers uit Engeland, Nederland en Duitsland.
“De aanzienlijke gezondheidsvoordelen van actieve vormen van vervoer, zoals lopen en fietsen, suggereren dat het economisch transportbeleid opnieuw moet worden bekeken”, stelt Mattauch. Hij vindt dat de voordelen van autogebruik moeten worden afgewogen tegen de kosten daarvan voor de samenleving. “Ons economische model maakt het mogelijk brandstofprijzen specifiek te kwantificeren, maar ons argument is ook van toepassing op andere elementen van duurzaam transport, zoals het herontwerp van steden.”

Gezondheidsvoordelen

In Duitsland beweegt ongeveer 60% van de bevolking onvoldoende, maar elders is het niet beter. Bij het vervoersbeleid zouden de gezondheidsvoordelen van meer lichaamsbeweging moeten worden meegewogen. Die zijn volgens de onderzoekers bijzonder groot. “Bij het beoordelen van vervoersmaatregelen in de stad heeft vooral een tolheffing in het stadscentrum voor gemotoriseerde voertuigen veel economische voordelen, omdat die de files en de luchtvervuiling terugdringt”, zegt de milieueconoom.

Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat tolheffing als bijkomend voordeel heeft dat burgers zich wat meer zouden bewegen. Dat kan zelfs tot aanzienlijke besparingen in de gezondheidszorg leiden. De economische waarde van initiatieven die betere voorwaarden scheppen voor niet-gemotoriseerd vervoer – van brede fiets- en voetpaden en buurtblokken tot stadsvergroening – heeft ook een bijkomend economisch voordeel als mensen daardoor meer gaan bewegen.

Bron: idw-online.de

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *