Minder vliegen in Frankrijk? Druppel op een gloeiende plaat

condensstrepen vliegtuigen

Condensstrepen zouden wel eens meer kunnen bijdragen aan de aardopwarming dan de uitstoot van kooldioxide door vliegtuigen (afb: CICERO)

In Frankrijk heeft de regering besloten een advies van de klimaatburgerraad (CCC) in sterk afgezwakte vorm overgenomen om het binnenlands vliegverkeer aan banden te leggen. In eigen kringen werd daar hoog van opgegeven (’s werelds eerste en een krachtig signaal), maar het blijkt maar om een heel klein deel van het binnenlandse luchtverkeer te gaan en de Franse krant Le Monde heeft het over een ‘homeopathisch effect’: een vermindering van 2,6% van de broeikasgasuitstoot van de binnenlandse vluchten en 0,23% als je kijkt naar het Franse aandeel in de luchtreizen en 0,01% van de hele broeikasgasuitstoot waar Frankrijk voor verantwoordelijk is.
De burgerraad had voorgesteld alle binnenlandse vluchten te verbieden als er een treinalternatief voor was van minder dan vier uur. Dat is in het regeringsbesluit minder dan 2,5 uur geworden, waardoor alleen drie trajecten daaronder vallen: Parijs (Orly) naar Bordeaux e.o., naar Lyon e.o. en naar Nantes e.o.
President Macron had beloofd de voorstellen van de burgerraad, wel een ‘vinding’ van hem, zonder filter over te nemen. De 4 uurgrens zou acht vliegtrajecten hebben getroffen. Trajecten zijn buiten beeld gebleven omdat die plaatsen niet vroeg of laat met de trein te bereiken zijn (de luchthaven wel te verstaan) zoals Parijs-Charles de Gaul naar Rennes e.o. of Lyon naar Marseille e.o. en twee andere trajecten vielen er buiten vanwege de gehanteerde methode de alternatieve treinreis te berekenen. Kortom: veel gedoe om een druppel op de gloeiend hete plaat.

Bron: Le Monde

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *