Voetafdruk vluchten zou veel hoger zijn dan klimaatcalculators beweren

Werkelijke vliegvoetafdruk

De vliegvoetafdruk berekend volgens verschillende klimaatcalculators. WTT=brandstoftransport, TTW (opstijgen & landen).(afb: Jhuma Sadhukhan et al./Nature Communications Earth & Environment)

Als je CO₂-voetafdruk-calculators gebruikt om het klimaateffect van je vlucht te berekenen, dan klopt daar vaak niks van. Het effect van kan vele malen hoger zijn dan de gangbare CO₂-rekenaars je willen doen geloven. De verschillen zijn volgens Jhuma Sadhukhan van de universiteit van Surrey (VK) nogal groot. Zij en haar collega’s vergeleken de cijfers van vier calculators met die van henzelf.
Stel dat je bijvoorbeeld eersteklas van Singapore naar Zürich vliegt in een Boeing 777. Ten tijde van het onderzoek suggereerden de vluchtcalculators van de International Civil Aviation Organization (ICAO) en de International Air Transport Association (IATA) dat dit het equivalent van ongeveer 3000 kilogram kooldioxide zou produceren.
Het Google Travel Impact Model (TIM) gaf ongeveer 5000 kg aan, terwijl MyClimate het op ongeveer 8000 kg hield. Maar volgens een rekenaar voor vliegtuigemissies, ontwikkeld door Sadhukhan en haar collega’s, ligt het werkelijke aantal boven de 14 000 kg.
De Air Travel Passenger Dynamic Emissions Calculator (ATP-DEC) is de eerste die de volledige levenscyclus van vliegen in kaart brengt, stellen de onderzoeksters. De calculator omvat niet alleen CO₂, maar ook andere opwarmingseffecten zoals stikstofoxiden, waterdamp en condensatiesporen, die de meeste calculators negeren. Deze niet-Kyoto-effecten (verwijzend naar de eerste klimaatafspraken; het Kyotoprotocol) kunnen meer dan twee keer zo groot zijn als de CO₂-uitstoot van een vlucht.

Dynamisch

De nieuwe rekenaar houdt ook rekening met de emissies die ontstaan ​​door brandstofproductie en vluchtdiensten, evenals de milieukosten van luchthavens en vliegtuigen gedurende hun levensduur maar ook met het aantal onbezette stoelen op een vlucht. De calculator corrigeert voor werkelijke vliegroutes met behulp van historische vliegroutegegevens, waarbij het extra brandstofverbruik door omleidingen, vertragingen en sluitingen van het luchtruim wordt vastgelegd – iets wat statische calculators niet kunnen.
In tegenstelling tot andere calculators is deze dynamisch in de zin dat de vluchtgegevens uit het verleden continu worden bijgewerkt. Veel vluchten nemen bijvoorbeeld langere routes vanwege de Russische oorlog tegen Oekraïne – andere vluchtcalculators houden hier volgens de onderzoekers nog steeds geen rekening mee.

Het tweede belangrijke verschil is dat ATP-DEC rekening houdt met alle bekende manieren waarop vliegen het klimaat kan beïnvloeden, waaronder de vorming van condensstrepen, stikstofoxiden en waterdamp. Condensstrepen kunnen bijvoorbeeld een groter opwarmend effect hebben dan de CO₂-uitstoot van een vliegtuig.

Bron: New Scientist

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *