Europa knijpt trein af en stiekt het autoverkeer

Snelwegen

De overheid besteed aanzienlijk meer geld aan autowegen dan aan spoorwegen (afb: arno schrauwers)

Tussen 1995 en 2020 is de lengte van de snelwegen met 60% gegroeid, terwijl het spoorwegennet met 6,5% inkromp, stellen onderzoekers (pdf-bestand) van het Wuppertallinstituut en van T3 Transportstion. De overheden van de 30 bekeken landen (de EU plus Noorwegen, Zwitserland en het VK) hebben in die jaren aanzienlijk meer uitgegeven aan snelwegen dan aan spoorwegen: 1 euro voor spoorwegen en 1,8 euro voor snelwegen.
De dertig landen besteedden tussen 1995 en 2018 1,5 biljoen euro aan snelwegen en 931 miljard aan spoorweguitbreiding. Een gat van 66%. Dat gat is tussen 2018 en 2021 wat kleiner geworden: 34%. Sommige landen – waaronder Oostenrijk, België, Italië, Frankrijk en het VK – besteedden in die periode zelfs meer geld aan spoor- dan aan snelwegen
De lengte van de snelwegen in de dertig landen groeide tussen 1995 en 2020 van bijna 52 000 km naar bijna 82 500 km (+60%). In de helft van de landen verdubbelden de snelwegen zelfs in lengte.

Daar staat tegenover dat de spoorwegen het met minder spoor moesten doen. Sedert 1995 is 13 717 km spoorweg tijdelijk of definitief buiten bedrijf gesteld. Daarvan zou zo’n 7300 km vrij makkelijk weer in gebruik kunnen worden genomen. Al met al daalde de totale spoorlengte tussen 1995 en 2020 met 6,5%. Bijna 2600 stations zijn tijdelijk of definitief gesloten.
Bij het vliegend openbaar vervoer zien de zaken er ‘zonniger’ uit. Sedert 1995 zijn er twaalf nieuwe vliegvelden bijgekomen die een capaciteit hebben van 150 000 passagiers per jaar. Daar bovenop is het aantal landings- en startbanen met tien uitgebreid.

Politieke keuze

Volgens klimaatcampagneleider Lorelei Limousin van Greenpeace is dat een politieke keuze. ” Vandaag zien we de gevolgen voor het klimaat maar ook voor mensen die geen alternatief hebben voor auto’s.” De organisatie roept overheden op meer te investeren in ov en fietspaden en niet in autoinfrastructuur. Limousin: “Mensen van de auto in het ov krijgen is wezenlijk voor het terugdringen van de broeikasgasuitstoot van vervoer. Daar moeten we de infrastructuur voor aanpassen.”

Bron: the Guardian

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *