Begin 2022 heb ik (=as) op de achterkant van een sigarendoos uitgerekend hoeveel extra elektrisch vermogen nodig is om alle (personen)wagens in Nederland op elektra te laten rijden. Ik kwam ongeveer uit op het vermogen van de vier (kern)centrales in Doel (B). Met nieuwere een reëlere cijfers kom ik uit op 4365 MW oftewel zes Doelcentrales of, ruw geschat, zo’n 2000 windturbines alleen om 9,4 miljoen elektrische auto’s te laten rijden.
Ik kwam destijds uit op een benodigd extra elektrisch vermogen van 2858 MW, oftewel ongeveer het vermogen van de vier kerncentrales in het Belgische Doel.
Ik ging uit van 8,8 miljoen auto’s, maar dat aantal is inmiddels gestegen tot 9,4 miljoen. Ook het gemiddelde gewicht van de auto dat ik gebruikte was te laag. De gebruikte 1100 kg was te laag. 1500 kg komt dichter in de buurt.
Ik heb bijna twee jaar geleden voor die berekening de cijfers gebruikt waarop Bas van der Weerd op e-drivers.com komt voor auto’s in de compacte middenklasse (C-klasse). Van der Weerd kwam uit op een energieverbruik van 2845 kWu/jaar voor 13 000 km/jaar voor een C-klasse-E-auto zoals de Nissan Leaf of Kia e-Nero.
4365 MW
Inmiddels rijden er (dus) 9,4/8,8 zoveel auto’s. Dat is een factor 1,07. 1500 kg voor een elektrische auto komt uit een onderzoek van Hong Yao van Jiaotonguniversiteit in Peking en collega’s. Die gaan uit van 1530 kg. 1500/1100 levert een factor 1,39 op. 1,39*1,07= 1,488 (zeg maar 1,5). 1,5*2858 MW = 4287 MW.
Dat zijn dus zes Doelcentrales aangezien de vier Doel-centrales gemiddeld 25 491 600 MWu per jaar produceren. Dat is een gemiddeld vermogen van rond 2910 MW. Of je hebt het over, zeer ruw geschat, zo’n tweeduizend windturbines die nodig zouden zijn om alleen het huidige aantal auto’s in Nederland elektrisch te laten rijden.
In de EU praten we dan over ten minste 150 GW. Waarschijnlijk is dat inmiddels veel meer. Die cijfers dateren uit 2016.
arno schrauwers