Duitsland subsidieert het gebruik van fossiele brandstoffen in het verkeer, waardoor het de uitstoot van kooldioxide bevordert. Dat stellen onderzoekers die werkzaam zijn in het door het Duitse ministerie van onderwijs en onderzoek opgezette Kopernikusproject Ariadne. Dat betekende omgerekend een subsidie variërend van 70 tot 690 euro per ton uitgestoten CO2. Het belasting- en heffingssysteem in de verkeerssector in Duitsland is nog heel sterk gericht op fossiele brandstoffen en maakt zo het behalen van de klimaatdoelen alleen maar moeilijker, stellen de onderzoekers.
“Nu rijden we bij klimaatbescherming met de ene voet op het gas en de andere op de rem”, stelt Patrick Plötz van het Fraunhoferinstituut voor systeem- en innovatieonderzoek ISI en medewerker aan Ariadne. “De CO2-prijs is bedoeld om de uitstoot te verminderen, maar tegelijkertijd zien we dat veel mensen de auto gebruiken in woon-werkverkeer en ook binnen Duitsland vliegen en dat door subsidies die daarbij gegeven worden de uitstoot van CO2 wordt beloond.”
De onderzoekers bekeken vier subsidies die invloed hebben op de kooldioxideuitstoot van Duitsland: de verlaagde dieselaccijns, de reiskostenvergoeding, het dienstautogebruik en de accijnsontheffing voor kerosine (vliegtuigbrandstof). Die subsidies hebben ze omgerekend tot een (negatieve) CO2-prijs.
Die ‘beloning’ van klimaatschadelijk gedrag ligt ver van de actuele prijs die grootuitstoters moeten betalen: 45 euro per ton. Die subsidies zullen zo snel mogelijk moeten verdwijnen of veranderd worden in klimaatvriendelijke maatregelen.
Hogere inkomens
Het bleek de onderzoekers ook nog eens dat van die subsidies vooral de hoger inkomens profiteren. Dat geldt voor drie van de vier onderzochte belasting- en heffingsmaatregelen. De onbelaste kerosine droeg daarbij weinig bij een de ‘beloning’ van de kooldioxideuitstoot. Afschaffing van de belastingvoordelen van dieselrijders zou op de korte termijn al goed merkbaar zijn in de broeikasgasuitstoot van Duitsland, stellen de onderzoekers, maar ook zij zien de overschakeling op elektrische auto’s als de juiste weg naar een ‘groene’ toekomst, wat een steeds weer verteld klimaatsprookje is.
Bron: idw-online.de