In de aanloop naar de COP27-bijeenkomst in Egypte wil Duitsland laten zien dat ondanks de kolen en de vloeibaargasinstallaties het menens is de broeikasgasuitstoot in 2030 met 65% te verminderen ten opzichte van 1990. Alle ministeries leveren hun bijdrage: economie (een Groene minister), Milieu (een Groene minister), Wonen (een SPD-minister) en Landbouw (een Groene minister). Alleen Verkeer laat het afweten en daar zit nu net een liberale minister: Volker Wissing..
In vrijwel alle landen is de auto een Heilige Koe, maar in Duitsland, waar ze veel van die mislukte machines maken, is die KUH nog heiliger. De auto, een van de belangrijkste milieu- en klimaatverpesters (om over de andere nadelen van dat vervoermiddel maar niet te spreken), wordt al jaren door de Duitse overheid zo veel mogelijk uit de wind gehouden of behoed voor strengere milieueisen. In dat land geldt ook geen maximumsnelheid, uiteraard.
Als de Duitse regering haar belofte wil waarmaken, dan moet zij de (jaar)uitstoot verminderen met 320 miljoen ton. De huidige toezeggingen komen op een reductie van 118 tot 175 megaton. In Duitsland stijgt het aantal auto’s, vooral de dikke auto’s, en de verhouding ligt inmiddels op ruim 1 auto op 2 inwoners.
Bron: der Spiegel