
De staat zou geld verdienen voor elke gelopen of gefietste kilometer (afb: UNSW)
Volgens Matthew Mclaughlin, Grant Ennis en Peter McCue besteedt Australië per jaar zo’n 714 Ausdollar *) (een Ausdollar is 60 eurocent) aan wegen en slechts 90 Ausdollarcent voor voetgangers en fietsers in de afgelopen twintig jaren. Als gevolg van die overinvestering in autoinfrastructuur lopen Australiërs het minst in vergelijking met vijftien andere landen in West-Europa en Noord-Amerika
Volgens de Verenigde Naties zouden landen ten minste 20% van het geld in verkeersinfrastructuur voor voetgangers en fietsers moeten uitgeven. Dat doen ze in landen als Frankrijk, Schotland, Nederland, Denemarken, Zweden en grote steden in China duidelijk beter dan Australië, betoogt het viertal: tussen de 10% en 20%. Dat heeft Australiërs afhankelijk van de auto gemaakt, stellen ze.
De vier geven ook aan waarom landen, en in het bijzonder Australië, meer geld zouden moeten uitgeven voor wandelaars en fietsers. Auto’s maken het verkeer gevaarlijk. In Australië sterven per jaar 1300 in het wegverkeer (in Nederland in 2023 684, waarvan 270 fietsers). Autorijden is duur. Australische huishoudens geven 17% van hun inkomen aan vervoer uit: 92,5% is voor de auto en 7,5% voor ov. Tweederde van de autoritjes zou met de fiets of lopend kunnen worden gedaan.
Australiërs zouden zich volgens het viertal gedwongen voelen om de auto te nemen, maar bovenstaande weerspreekt dat eigenlijk. Door de overmatige autogebruik krijgen de Australiërs steeds meer te maken met files en opstoppingen. Het milieu en het klimaat zijn er niet mee gediend. Als er meer fiets- en wandelfaciliteiten zouden zijn zouden die Australiërs zich veiliger voelen om te gaan fietsen en lopen.
Goedkoper
Er is volgens de vier nog een economisch argument om meer te gaan lopen of fietsen: het scheelt geld. De overheid van Nieuw-Zuid-Wales zou hebben uitgerekend dat de nationale economie voor elke gelopen kilometer 6,30 Ausdollar ‘verdient’ en voor elke kilometer fietsen 4,10 Ausdollar. Die verdiende kosten zijn vooral verminderde gezondheidskosten. Het blijkt dat de meerderheid van de Australiërs ook graag ziet dat er meer aandacht en geld naar fietsen en lopen gaat en minder naar de auto, stelt het viertal.
Bron: phys.org
*)Ik(=as) ben er van uit gegaan dat waren de Australiërs het over dollars hebben ze het over Australische dollars hebben. Amerikaanse dollars zijn meer dan de helft duurder.