Autorijders (in Zweden) negatief over koolstoftaks

Autowegen

De auto is bepalend voor de vervoersinfrastructuur in grote delen van de wereld (afb: arno s)

Het vervoermiddel dat mensen normaal gebruiken heeft grote invloed op hun ideeën over koolstofbelasting, zelfs als die mensen aangeven milieu- en klimaatbewust te zijn, zo moesten onderzoekers constateren.Pogingen om koolstofbelastingen in te voeren of te verhogen, stuiten op grote politieke weerstand, wat kan verklaren waarom dergelijke belastingen vaak ver onder de wetenschappelijk aanbevolen niveaus liggen. Soms is de weerstand tegen belastingen die gericht zijn op autogebruik groot, zelfs onder mensen met nauwe politieke banden met de milieubeweging. Volgens de nieuwe studie kan dit komen doordat de gewoonte om te rijden bijna net zoveel invloed heeft op de houding tegenover koolstoftaks als betrokkenheid bij het milieu en politieke voorkeur.
“Eerder onderzoek heeft vooral gekeken naar hoe houdingen gewoontes beïnvloeden. Hier hebben we de vraag omgedraaid”, zegt Noah Linder, postdoctoraal onderzoeker aan de universiteit van Stockholm. “De verrassendste bevinding is dat de gewoonte om een ​​auto te gebruiken de houding ten opzichte van koolstofbelastingen bijna net zo beïnvloedt als politieke opvattingen en milieuoverwegingen,” .
De studie zou de eerste zijn die onderzoekt hoe vervoersgewoontes de houding tegenover hogere koolstofbelastingen beïnvloeden. De resultaten zijn gebaseerd op een enquête onder 5280 deelnemers, afkomstig uit een representatieve steekproef van de Zweedse bevolking.

“Wat ons ook verraste, was dat de totale afgelegde afstand minder uitmaakt dan verwacht. Het is de sterkte van de gewoonte en niet de mate van rijden, die de mening over koolstofbelastingen beïnvloedt, ook al worden degenen die de langste afstanden rijden financieel gezien erger getroffen door dergelijke belastingen,” zegt Stephan Barthel , hoogleraar milieukunde aan de Universiteit van Gävle.
Gewoontegedrag

De onderzoekers stellen dat het belangrijk is om het gewoontegedrag bij het ontwerpen van klimaatbeleid mee te nemen. De acceptatie van klimaatmaatregelen kan worden verbeterd door kansen te creëren om vastgeroeste gedragingen te doorbreken, zoals het verbeteren van de toegang tot het openbaar vervoer, het aantrekkelijker maken van fietsen of het bieden van financiële prikkels voor alternatieve vervoerswijzen.

Barthel stelt dat er onderzoek nodig is om stevigere conclusies te kunnen trekken over de rol van gewoontes in de houding tegenover koolstofbelastingen en andere milieubeleidsinstrumenten. “Dit is de eerste studie die de correlatie tussen autogebruik en beleidsacceptatie onderzoekt. De correlatie bestaat en is sterk, maar we hebben meer kennis nodig om een ​​definitief oorzakelijk verband te kunnen leggen.”

Bron: phys.org

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *