
Willie Walsh, secretaris-generaal IATA: …vijf keer duurder… (afb: IATA)
Onder invloed van de verrechtsing van het Europese Parlement vorig zijn er allerlei bewegingen ontstaan die het klimaatbeleid van de EU willen afbreken of op zijn minst vertragen. Europese automakers, vooral in Duitsland, worden niet moe het tempo uit het klimaatbeleid te halen en de nieuwe Europese Commissie (weer) onder leiding van Ursula von der Leyen vindt dat het ook een ’tandje’ minder kan. Zij sloot een desastreus heffingakkoord met Donald Trump, waarin de EU (veel) meer fossiele brandstoffen in de VS zou moeten afnemen en ook de , zeer vervuilende, luchtvaart trapt op de rem.Het Europese Refuel EU-plan, dat begin 2025 van kracht werd, vereist dat Europese luchtvaartmaatschappijen tegen 2050 geleidelijk meer ‘duurzame’ brandstoffen in hun vliegtuigbrandstoftanks verwerken: 2% vanaf 2025, vervolgens 6% in 2030, 20% in 2035 en 70% in 2050. Dan moet de productie daarvan wel gelijke tred houden.
De productie van die biobrandstoffen moet echter gelijke tred houden, benadrukken de bedrijven. Hoewel de productie naar verwachting in 2025 opnieuw zal verdubbelen tot 2 miljoen ton, vertegenwoordigt die nog steeds slechts 0,7% van het wereldwijde jaarlijkse brandstofverbruik in de luchtvaart.
Volgens een onderzoek van de Europese luchtvaartlobbygroep Airlines for Europe, ligt de huidige duurzame-brandstofproductie 30% onder het niveau dat nodig is om de doelstelling voor 2030 te halen. “Ik zie niet in hoe we op korte termijn voldoende duurzame vliegtuigbrandstof zullen hebben om de doelstelling te halen”, legde Willie Walsh, secretaris-generaal van de luchtvaartorganisatie IATA, uit in een vraaggesprek met een Singaporees dagblad op 16 juli. Hij vindt dat de Europese Unie de gestelde doelen opnieuw zou moeten beoordelen, waarmee hij afzwakken bedoeld. Al eerder had hij op een IATA-bijeenkomst in India betoogd dat die alternatieve brandstoffen veel te duur zijn (vijf keer duurder dan kerosine, volgens hem).
Volgens de milieuorganisatie Transport & Environment klopt het verhaal van de luchtvaartbranche niet. Jérôme du Boucher, van T&E zouden er al producenten van ‘duurzame’ brandstoffen zijn afgehaakt omdat er te weinig vraag naar is.
‘Duurzaam’
Overigens is het de vraag of het gebruik van die zogenaamd ‘duurzame’ vliegtuigbrandstoffen veel zoden aan de dijk zal zetten, want die produceren nog steeds kooldioxide bij verbranding. Het verhaal is dat die uitstoot weer wordt weggenomen door het telen van biobrandstoffen, maar ik(=as) simpele ziel denk dan dat daarmee de broeikasgasuitstoot van de luchtvaartsector niet zal afnemen.
Kortom: Luchtvaartmaatschappijen willen dat hun klimaatverplichtingen van de EU worden versoepeld, terwijl ze voor de bühne blijven beweren erg met het klimaat begaan te zijn. Daarmee sluit deze sector zich aan bij de protesten van de autobranche. En dan hebben we het maar helemaal niet over het domme akkoord dat de EU met de VS sloot, waarvan een onderdeel is dat de EU veel meer fossiele brandstoffen uit de VS zal betrekken. Hopelijk loop die domme afspraak stuk op de versnelde invoering van duurzame energie, maar helemaal gerust ben ik(=as) er niet op.
Bron: le Monde