
Een al weer wat oudere foto van Jean-Baptiste Fressoz (afb: ehess.fr)
Ik(=as) roep het al jaren: elektrische auto’s zijn nergens een oplossing voor al helemaal niet voor het klimaat. Nu komt Jean-Baptiste Fressoz in le Monde met een opinieartikel, waarin hij stelt dat de klimaatresultaat die China heeft behaald niet komt van het elektrificeren van het autoverkeer, maar door de aanleg van een netwerk van hogesnelheidstreinen. Daar zouden de Chinezen volgens het Internationale EnergieAgentschap 1,5 miljoen vaten olie (en navenant de overeenkomstige CO₂) per dag mee besparen dan als die reizigerskilometers zouden worden afgelegd per auto of trein. “Dat is meer dan de besparing die alle elektrische auto’s behalen, niet alleen in China, maar wereldwijd!”, schrijft hij.
We hebben het dan niet eens over allerlei andere immense nadelen die auto’s (ook elektrische hebben). Die kosten miljoenen tonnen aan grondstoffen, die maar deels teruggewonnen worden, nemen veel ruimte in, zijn schadelijk voor de gezondheid en, vooral elektrische auto’s, worden steeds zwaarder. Dat laatste betekent dat auto’s ook steeds meer energie verspillen: meer dan 90%.
“De CO₂-besparingen die het spoor behaalt, zijn onvergelijkbaar met die van elektrische auto’s”, schrijft Fressoz. “De uitstoot wordt met een factor honderd verminderd ten opzichte van benzineauto’s en met een factor tachtig ten opzichte van vliegtuigen – ondanks het feit dat de Chinese elektriciteitsmix nog steeds grotendeels op koolstof is gebaseerd.”
Oogkleppen
Volgens Fressoz illustreert het geval van de Chinese hogesnelheidstreinen de oogkleppen van het huidige klimaatdebat. “We prijzen innovatie, batterijen, Tesla en BYD, de toonaangevende Chinese fabrikant van elektrische voertuigen, terwijl het juist treinen en minder bekende bedrijven, zoals BST, de Chinese gezamenlijke onderneming van de Canadese multinational Bombardier (CNR), zijn die de stijging van de Chinese uitstoot de afgelopen 25 jaar daadwerkelijk hebben ingeperkt. Door te wachten op innovatie zijn we vergeten dat de effectieve oplossing al twee eeuwen op spoor rijdt, zo vertrouwd dat we die niet meer zagen.”
Bron: le Monde