Supermarktketen Penny rekent even de echte prijzen voor producten

Amelie Michalke

Amelie Michalke (afb: univ. van Greifswald)

De Duitse supermarktketen Penny hebben de prijzen op bepaalde producten verhoogd om die in overeenstemming te brengen met de werkelijke prijs van die producten, rekening houdend met de schade aan gezondheid, milieu en klimaat. De keten, die 2150 vestigingen heeft, maakte negen producten duurder, vooral zuivel- en vleesproducten. De meerkosten zijn bepaald door deskundigen van twee onderwijsinstellingen.

Dat betekent dat de prijs voor worstjes bijna werd verdubbeld. Mozarella werd 74% duurder en vruchtenyoghurt steeg 31% in prijs. Het zou gaan om een bewustmakingscampagne. Consumentenprijzen zouden niet de werkelijke prijs zijn als je rekening houdt met de schade aan omgeving en gezondheid. In die campagne wordt samengewerkt met hogeschool van Neurenberg en de universiteit van Greifswald. De campagne loopt van 31 juli tot en met 5 augustus a.s.
Maasdamkaas steeg (even) 94% in prijs door broeikasgasuitstoot, schade aan de bodem door intensieve veehouderij en de teelt van voedergewassen en het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Vervuiling van het grondwater door kunstmest had in vergelijking met de andere drie factoren een relatief bescheiden bijdrage aan de prijsstijging. Ook vegane producten (‘vleesvervangers’) deden mee in de campagne. Die zijn een week 5% duurder. Penny zegt de ‘overwinst’ te doneren aan goede doelen als Zukunftsbauer van de Duitse boerenbond.

Weinig bekend

Volgens Amelie Michalke van de universiteit van Greifswald kon van maar van een beperkt aantal producten de ware prijs worden berekend, vandaar het relatief kleine aantal herprijsde producten. Er zal, vindt ze, op dat terrein nog een hoop onderzoek gedaan moeten worden. “Hopelijk geeft deze campagne een krachtige impuls.”

Bron: the Guardian

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *