Er wordt niet vaak over gesproken, maar de scheepvaart is relatief grote klimaatbezoedelaar, maar erg veel schot lijkt er niet te zitten in het ‘vergroenen’ van die bedrijfstak. Er is plan van de organisatie van grote reders ICS om te werken aan die ‘vergroening’, maar voor veel deskundigen is de actie te mager en te traag. Er zijn ook acties van afzonderlijke reders. Zo wil de Noorse rederij van ‘plezierboten’ Hurtigruten in 2030 een broeikasgasvrij, elektrisch aangedreven schip in de vaart hebben in een project dat geen broeikasgas veroorzaakt tijdens de (plezier)vaart in het SeaZero-project. De Franse reder Ponant zou werken aan een zeilschip in het project Swasp2Zero dat ook in 2030 in de vaart zou moeten komen.
De boot van de Noren zou worden uitgerust met een accupakket van 60MWu. Die zou drie ‘zeilen’ krijgen met zonnecellen en geheel naar de mores van deze tijd zal de roerganger van het schip worden bijgestaan door kunstmatige intelligentie. Door die ‘zeilen’ maakt de boot ook gebruik van de wind.
Hurtigruten is 130 jaar geleden begonnen met postschepen langs de Noorse kust en doet dat nog steeds. Die postschepen nemen ook toeristen meer en het bedrijf heeft ook cruiseschepen. Het bedrijf is momenteel met de gedeeltelijke vergroening van de vloot. Drie van de zeven schepen van de rederij hebben al een hybride aandrijving.
Volgens Gunnar Malm Gamlem, projectleider van SINTEF Ocean waarmee Hurtigruten samenwerkt, is elektrische aandrijving ook voor grotere schepen haalbaar, zo is uit een haalbaarheidsonderzoek is gebleken. Hedda Felin, de baas van de postboten van de rederij, wil in 2027 of 2028 met de bouw van het schip beginnen.
Daarnaast zal er een infrastructuur moeten komen om de schepen van nieuwe energie te voorzien. Felin denkt zo’n vijf tot vijf ‘laadplaatsen’ te moeten inrichten op de route langs 34 havens. Die batterijen moeten dan wel beter zijn dan er nu al zijn in Bergen, Trömsö en binnenkort ook Trondheim. De SeaZero zal in eerste instantie alleen langs de Noorse kust varen (Felin: “Je moet toch ergens beginnen.”).
Swap2Zero
Swap2Zero ziet er uit als een zeilschip, maar gebruikt ook zonne- en brandstofcellen. Op die boot zou plaats zijn voor 200 passagiers. SeaZero zou 500 passagiers moeten bergen. Er is contact geweest tussen Hurtigruten en Ponant.
Felin stelt dat vaak denigrerend over de ‘pleziervaart’ wordt gedaan, maar stelt dat haar bedrijf het eerste is dat ‘nulschip’ gaat bouwen (“En dan over de hele linie.”). “Het mooie is dat juist die branche met deze projecten zoals die van Ponant komt.” Ze zegt zelfs bereid te zijn kennis te delen die in dit project wordt opgedaan met concurrenten. Ze stelt dat overheid wel met aanvullende maatregelen zullen moeten komen zoals, op den duur, het verbod op het gebruik van fossiele brandstoffen.
Bron: der Spiegel