De autoindustrie blijkt een efficiënte lobbyorganisatie te hebben. Officieel is de Euro 7-norm een aanscherping van de (milieu)eisen aan auto’s, maar in de praktijk is daar nauwelijks sprake van en kunnen de autofabrikanten tevreden zijn. Dat zou de EU wel eens 100 miljard kunnen kosten, stelt CLOVE (Consortium for ultra Low Vehicle Emissions). Overigens moet het Europese Parlement nog instemmen met de nieuwe, sterk verwaterde norm. Die EP-stemming is morgen.
De norm komt er in feite op neer dat de fabrikanten geen strengere emmissienormen krijgen opgelegd voor hun fossiele auto’s dan in Euro 6. Dat betekent dat die voertuigen meer stikstofoxiden zullen uitstoten dan oorspronkelijk in de nieuwe norm was voorzien. Ook ozon en fijnstof blijven mogen ongeremd verspreid blijven worden. Dat zou in de EU per jaar hebben leiden tot zo’n 300 000 voortijdige overlijdens. De verwatering zou volgens een schatting van CLOVE tussen 2025 en 2050 een schade van 100 miljard euro opleveren door schade aan gezondheid en milieu.
Bron: der Spiegel