Wat, vraagt de redactie van het wetenschapsblad Nature zich af, als er een technologie zou bestaan die de broeikasgasuitstoot zou verminderen evenals de luchtvervuiling, die de gezondheid verbeterd, het milieu spaart, de sociale ongelijkheid egaliseert en de economische groei stimuleert. Die bestaat al tweehonderd jaar en wordt het spoor (of de trein) genoemd. Mobiliteit zou verantwoordelijk zijn voor een kwart van de mondiale broeikasgasuitstoot, maar slechts eenderde van de landen heeft het spoorvervoer opgenomen in zijn klimaatplannen om de broeikasgasuitstoot terug te dringen, terwijl de klimaatvoordelen van het spoor ontegenzeggelijk zijn.
Die wilde mobiliteit draait voor 90% op fossiele brandstoffen. Dan komt de trein in beeld, stelt de redactie: per reizigerkilometer veroorzaakt een treinrit eenvijfde van de broeikasgasuitstoot van een reizigerkilometer per auto en minder dan een kwart van die van een vlucht. De meeste treinen rijden elektrisch en in principe zou de broeikasgasuitstoot nul kunnen zijn.
Auto’s en de daarvoor benodigde infrastructuur nemen ook veel ruimte in. Steden zonder zouden een zegen zijn voor verkeersveiligheid en gezondheid. Kinderen krijgen weer ruimte om op straat te spelen. Onderzoek zou hebben aangetoond dat investeringen in de trein (ik=as breidt dat maar even uit naar openbaar vervoer) de maatschappij meer opleveren dan die in de auto.
Breder
Volgens de Nature-redactie zouden onderzoekers breder moeten kijken naar de voor- en nadelen van ov dan naar winstgevendheid en bespaarde reistijd voor de potentiële gebruikers van het ov. Ook zou moeten worden gekeken naar maatschappelijke en milieuaspecten. De broeikasgasuitstoot van het verkeer steeg 1990 en 2022 met zo’n 1,7% per jaar terwijl dat eigenlijk zou moeten dalen met 3% per jaar om de klimaatdoelen te halen. Vlak voor de eerste wereldoorlog hadden de VS zo’n 400 000 km aan spoorwegen, nu is dat amper de helft. Die negatieve trend zal drastisch moeten worden omgekeerd, aldus de Nature-redactie.
Bron: Nature