Hogesnelheidstrein is (in China?) klimaatvriendelijker dan auto

Lca hogesnelheidstrein, auto's en bussen

Een lca bekijkt het effect van de grondstofwinning tot en met sloop op, in dit geval, de broeikasgasuitstoot (afb: Yintao Lu et. al.)

Chinese onderzoekers hebben een levenscyclus-analyse (lca) uitgevoerd op personen- en vrachtwagens en op hogesnelheids-treinen. De resultaten geven volgens de onderzoekers aan dat hogesnel-heidstreinen over hun hele leven (van fabricage tot en met sloop) een koolstofvoetafdruk hebben van slechts 24% tot 32% van die van personenwagens (auto’s) en 47% tot 89% van die van bussen. Een reis met de hogesnelheidstrein van Peking naar Tianjin (een afstand van zo’n 125 km) zou per reizigerskilometer minder dan een kwart aan CO2-uitstoot veroorzaken (ik neem aan per reizigerskilometer; as) vergeleken bij  die van een auto.
“De levenscyclus is het hele proces van de winning van grondstoffen tot en met de sloop”, zegt hoofdauteur Yintao Lu van de Jiaotonguniversiteit in Peking. “De kooldioxide die daarbij ontstaat is een nauwkeurige maat voor de klimaatvriendelijkheid van een product.”
Vervoer is de op twee na grootste bijdrager aan de broeikasgasuitstoot. Hogesnelheidstreinen zouden een belangrijke richting kunnen zijn voor vermindering van die uitstoot vooropgesteld dat die elektrisch aangedreven worden. Tot nu zou nog niet goed uitgezocht zijn wat daar de broeikasgasuitstoot van zou zijn, stellen de onderzoekers. Vandaar hun onderzoek (maar dan ook van de conceptie tot het graf). Overigens is mij (=as) niet geheel duidelijk of ze in hun verhaal ook de effecten van de benodigde infrastructuur hebben meegenomen.

Bron: Alpha Galileo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *