Het grote probleem is dat de onderzoekers in Berlijn rond Nicolas Koch louter gekeken hebben naar de broeikasgasuitstoot, terwijl de klimaatcrisis vooral ontstaan is door de buitensporige consumptie in het rijke deel van de wereld. Die heeft geleid tot een overmatig gebruik aan energie en grondstoffen aangedreven door het kapitalistische streven naar winstmaximalisering. Die overconsumptie zal drastisch teruggeschroefd moeten worden willen we niet de draagkracht van de aarde overschrijden zoals we nu al jaren doen ten koste van leefbaarheid, biodiversiteit en andere door de rijke mens gecreëerde problemen. We (in de rijke landen) maltraiteren onze woonplaneet en niet alleen door het uitstoten van broeikasgassen.
Koch c.s. keken naar de uitstoot van het wegverkeer in vijftien EU-landen tussen 1995 en 2018 en vergeleek die met de economische prestaties en het inwonertal van die landen. Ze gebruikten, heel energieonvriendelijk, een zelflerend systeem om uit te vissen wat de gevolgen van klimaatmaatregelen daarop zijn geweest in elk land.
Slechts tien voorbeelden
Koch: “We hebben in die 24 jaar in die vijftien landen maar tien voorbeelden gevonden van succesvolle klimaatmaatregelen voor het wegverkeer. Alle tien hebben verband met een maatregel: het duurder maken van de brandstof door CO2-belasting. Soms gebeurt dat door energiebelasting of door tolgelden (rekeningrijden; as).” Die hogere brandstofprijs zorgde ervoor dat mens minder gingen autorijden of daar helemaal zelfs van afzagen en kozen voor ov of de fiets.
Zoals gesteld vonden de onderzoekers ook het bevorderen van het overstappen op de elektrische auto een klimaatvriendelijke daad. Dat gebeurt door subsidies in het vooruitzicht te stellen voor ‘overstappers’ of door het heffen van kooldioxidebelasting. Dat zou in Luxemburg, bijvoorbeeld, hebben geleid tot een daling na 2015 van de broeikasgasuitstoot door het verkeer met 26%. Ook in Zweden, Finland en Ierland verminderde de broeikasgasuitstoot (met tussen de 11% en 17%) door soortgelijke maatregelen.
Geld achten de onderzoekers een goede hefboom om automobilisten over te halen elektrisch te gaan rijden. Over het buitensporige energie- en grondstofgebruik (-misbruik zou beter passen) door het gemotoriseerd verkeer reppen Koch en de zijnen niet. De Heilige Koe wordt kennelijk als eerste levensbehoefte gezien.
Bron: bdw